Wiadomości

Oszustwo „na BLIK-a” – policjanci ostrzegają

Data publikacji 04.06.2024

Policjanci po raz kolejny ostrzegają przed oszustami wyłudzającymi pieniądze. W ostatnich dniach jedna z mieszkanek powiatu gdańskiego straciła prawie 4 tysiące złotych.

Kilka dni temu do 49-letniej mieszkanki powiatu gdańskiego za pomocą jednego z portali społecznościowych zwróciła się osoba, która wykorzystała dane jej znajomej. Rzekoma znajoma poprosiła o kod BLIK na opłacenie zakupów internetowych. 49-latka w  trzech transakcjach przekazała łącznie prawie 4 tysiące złotych. W tym momencie kobiecie wyczerpał się limit na przelewy. Dopiero, gdy osoba podająca się za znajomą poprosiła o zwiększenie tego limitu, 49-latka zadzwoniła do osoby, której dane wykorzystywał oszust. Od razu okazało się, że przestępca włamał się na konto prawdziwej znajomej i wykorzystując dane osobowe próbował wyłudz pieniądze od osób, do których uzyskał dostęp.

 

Oszuści wykorzystują phishing, czyli najkrócej mówiąc, wyłudzają poufne informacje osobiste. Następnie, używając uzyskane dane,  podszywają się pod osobę znajomą, którą mamy w swoich kontaktach w komunikatorze – portalu społecznościowym.  Wysyłają wiadomość o tym, że przydarzyła im się trudna sytuacja np. zgubiony portfel, skradziona torebka, brak pieniędzy na powrót do domu itp. „Znajomy” obiecuje, że odda pieniądze jeszcze tego samego dnia albo następnego. Musimy tylko zalogować się do swojego banku i w aplikacji wygenerować kod BLIK, a następnie przesłać go „znajomemu”. To zajmuje kilka minut, a ten kod wystarczy, żeby oszust szybko wypłacił pieniądze z bankomatu.

Policjanci przypominają, że aby nie paść ofiarą takiego oszustwa, należy:

  • stosować dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych (wówczas o wiele trudniej przejąć nasze konto – zalogowanie się wymaga potwierdzenia sms-em),
  • potwierdzać tożsamość „znajomych”, którzy piszą do nas przez internetowe komunikatory – najlepiej zadzwonić do takiej osoby. Wykonanie takiego połączenia zajmie nam kilkadziesiąt sekund, a tym samym zyskamy pewność, że nasz znajomy rzeczywiście jest w potrzebie i to właśnie jemu - a nie oszustowi - przekazujemy pieniądze,
  • sprawdzać dane transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji bankowości mobilnej (przestępca nie skorzysta z kodu, dopóki nie potwierdzimy transakcji na naszym telefonie),
  • chronić swój telefon a szczególnie PIN do aplikacji mobilnej banku.
Powrót na górę strony